“Kalau Nak 1000 Daya, Kalau Tak Nak 1000 Dalih!”

Salam semua! Rasa rindu yang tahap maksimum nak tulis blog post kat sini, tetapi apakan daya I’ve been so very busy all this while, seriously sampai tak sempat nak sit down, nak fokus, dan nak taip dengan penuh kepuasan! Alhamdullilah, hari ni dapat lepak kat Starbucks, terus ambil peluang buat new blog post.

Walau bagaimanpun, saya mengaku, okay kawan-kawan, saya mengaku ini semua alasan. “Kalau nak seribu daya, kalau taknak seribu dalih!”

Cakap pasal alasan ni, mesti ada di antara kawan-kawan yang pernah lalui keadaan terpaksa bagi alasan. Ye la kan, kadang-kadang tu kita tak sedar kita tak mampu lakukan sesuatu yang lebih baik atau yang berfaedah adalah disebabkan kelemahan diri sendiri. Sebaliknya, kita menyalahkan orang lain atau perkara lain, contohnya macam saya tadi. Tak dapat buat blog post, salahkan takde masa! :p

Amacam? Does this ring a bell to some of you, friends?

Sejak kebelakangan ni, saya berjumpa dengan berbagai kerenah customers, yang baru dan yang lama. Yang pernah bagi excuses dan masih bagi excuses, untuk jadi lebih sihat!

Ini berkaitan dengan coaching yang saya sedang buat selama ini. Ada yang memang dah terdesak nak sihat dan to be specific nak kurus, they keep calling me untuk mula coach diaorang secepat mungkin. Sedangkan selama ni, saya selalu ambil effort pergi jumpa diaorang, share some information berkenaan health and wellness, ada yang berbagai-bagai alasan, seperti:

“tak bole la, dah cuba dah sebelum ni nak kurus, dah exercise, dah makan  ubat, still macam ni!”

“eeee…tak lalu la minum shake tu, tak sedap! Kenapa takde flavour yang sedap dari yang sedia ada?”

“tak larat la, asyik dok kena pergi toilet buang air. Dah la sibuk driving/buat kerja, mana nak sempat.’

“setakat ni, berhenti sat minum shake, tapi aloe and tea minum la, itupun kadang-kadang.”

“not for this time la sharin, sebab I tengah makan ubat doktor cadangkan, so taknak campur-campur.”

“bukan taknak, nak, tapi mahal sangat la.”

Hehehehe…itu la perkara-perkara yang sering diperkatakan oleh customers saya sepanjang saya buat wellness coaching ni. Bukan tak faham, saya faham.

But again, about health and wellness ni, kalau asyik dok tangguh dan bagi alasan, kita yang akan rugi. Rugi yang berpanjangan. Saya bercakap through experience. Bila dah sampai tak boleh bangun, baru teringat dan cari kawan-kawan yang pernah nasihat saya untuk jaga kesihatan. Thank you friends, Shaheera Djafar & Shirlyn Yeong!

Lessons learned: Perkara baik, jangan tangguh-tangguhkan!  Rajin-rajin la jumpa Sharin, The Wellness Coach!

 

 

 

 

Tinggalkan Jawapan

